חפש בבלוג זה

יום שישי, 4 בפברואר 2022

מה הוא הערך העשרוני של 64 על בסיס 16?

מה הוא הערך העשרוני של  64 על בסיס 16?  

אחת התקופות היפות הייתה קורס התכנות בממר"ם, מביא סיפור שעיקרו בסיום הקורס הזה .

הבסיס ההקסדימלי - בסיס 16 -
 מאד שימושי בעולם התוכנה הבסיסית 
  אנשי מחשבים נוהגים לחגוג ימי הולדת בחזקות של 2,  וכך בשנת 2014 חגג פרופ' דוד הראל ממכון וייצמן למדע את יום הולדתו ה- 64  (2 בחזקת 6, שהוא באופן אמפירי החזקה האחרונה אליה מגיעים בני אנוש).  לכבוד יום הולדת זה ארגנו לו כנס שבו נתנו הרצאות חוקרים שעבדו אתו במשך השנים.  אני לא עבדתי מעולם עם דוד הראל, אבל הוזמנתי להשתתף כשומע, והגעתי.  

פרופ' דוד הראל, מבחירי מדעני המחשב, וכיום נשיא האקדמיה הישראלית למדעים 


ארוחת הצהריים למשתתפים ניתנה במזנון שהיה בחצר הבניין שבו נערך האירוע, וכאשר עמדתי בתור, סיפרתי למי שעמד אחרי (אינני זוכר מי הוא היה) את הסיפור האישי של עם המספר 64.    לפני שאספר את הסיפור, אתן רקע קצר.

הייתי בקורס התכנות בממר"מ בתקופה שבה עדיין לא הייתה תכנית תלפיות, ויחידות המודיעין עוד לא עלו לגדולתם, הסלקציה לקבלה לקורס הייתה דומה לזו של קבלה לקורס טייס, וזה כמובן עשה נפלאות לאגו של ילדים בני 18.


זה תג היחידה של ממר"מ - עם השורש הריבועי והסרט המגנטי שכבר עבר מן העולם
היה בזמנו מותג מאד יוקרתי 



 קורס התכנות בממר"מ נמשך שבעה חודשים,  רובו בזמן מלא, ומיעוטו בזמן חלקי אחרי שהוצבנו ליחידות השונות.   לקורס היו בחינות סיום במספר מקצועות שאחד מהם היה בשפת      PL/1 (נכתב גם:  PL/I)

שפת תכנות שפותחה ביבמ בשנות השישים והייתה שפה דומיננטית, וגם השפה
שבאמצעותה למדו מבוא למדעי המחשב בטכניון עד שנות השמונים. 

שפה זו הייתה "שפת האם" שלי בתכנות (על התחלת דרכי בתכנות בגיל 15 אספר בנפרד), זו גם השפה שבה כתבתי את מרבית הקוד שכתבתי בשנים שבהן הייתי בחיל האוויר.    וכאן אני חוזר לסיפור שסיפרתי כאשר עמדתי בתור לאוכל בכנס לכבוד דוד הראל.   

לפעמים אני מוותר על אוכל באירועים כדי להימנע מעמידה בתואר
במקרה ההוא התור לא היה ארוך מידי 


באחד המפגשים האחרונים בקורס, המדריך שלימד את שפת ה    PL/1הביא אתו את מחברות הבחינה שעליהם התנוססו הציונים, כאשר הגיע תורי מסר לי בחגיגיות את המחברת שעליה היא כתוב בגדול  64  ובקטן  (16)  לאמור:  64 על בסיס 16.   הוא ראה את המבט הנדהם שלי כשראיתי את הציון, ומיד שאל אותי:  "מה הערך של 64 על בסיס 16?"  עניתי לו בלי לחשוב:"40".

אכן חשתי רגע של בלבול כשראיתי את הציון
זה מה שהמדריך קיווה שייקרה 

  צחק ואמר: "אולי באמת מגיע לך 40,  תחשוב שוב".   ואז נוכחתי שזה למעשה הפוך  - הערך העשרוני של 40 על בסיס 16 הוא 64,  בעוד הערך העשרוני של 64 על בסיס 16 – הוא כמובן 100.  אחרי שראה שקלטתי, אמר לי : "הצלחתי לזעזע אותך?"    ומדוע סיפרתי את הסיפור באותו מעמד? הסיבה הראשונה הייתה כמובן המספר 64 שהיה קשור לאירוע, אבל סיבה נוספת הייתה שהאיש שעמד לפני בתור היה אותו מדריך מקורס התכנות, יוסי קודיש, ורציתי לראות אם הוא זוכר.  הוא כמובן שמע את מה שאמרתי כי דיברתי בקול רם, הסתובב אלי ואמר: "אני רואה שגרמתי לך טראומה לכל החיים".  

יוסי קודיש - התמונה לקוחה מ LINKEDIN 


  

תגובה 1: