חפש בבלוג זה

יום שני, 11 באפריל 2022

על החלטה בזמן אמת

על החלטה בזמן אמת

תחום המחקר בו אני עוסק שנים רבות הוא קבלת החלטות בזמן אמת על סמך זיהוי וניתוח של מאורעות. זה סיפור על החלטה מפתיעה בזמן אמת, שלא התממשה.


 
יש החלטות מקומיות ויש החלטות בעלות השפעה על החיים 
לשנים רבות, כאן יסופר על החלטה ממין זה 

 

כמו שכבר כתבתי בעבר, עשיתי את מרבית שירותי הצבאי ביחידה 180, יחידת המחשב של חיל האוויר.   יום אחד כאשר אני עובר במסדרון, אני רואה על דלת של חדר שישב בו אחד ממפקדי הגפים  שלט: "ראיונות לפרויקט "X על דף שעליו רשומים שמות של כמה מעמיתי ליחידה.  שאלתי מישהו שזה עתה יצא מן החדר במה מדובר והוא אמר לי שזה פרויקט גדול של חיל האוויר שעתיד להתבצע בארה"ב במשך מספר שנים, וראש הפרויקט נמצא שם ובא לגייס אנשים לפרויקט שלו. שאלתי אם כל אחד יכול להתראיין, אמרו לי שכן. רשמתי את שמי ואת מספר השלוחה שלי על הדף שהיה צמוד לדלת, וחיכיתי שיקראו לי.  כשהגיע תורי אכן קראו לי.

עבור המראיין זו הייתה רשימת קניות - הוא בא לקנות אנשים
מצד המרואיינים זו הייתה רשימה לבדיקת שינוי בחיים 


  בחדר ישב קצין בדרגת סגן אלוף שהיה ראש הפרויקט.  מרבית המרואיינים היו אנשי קבע בכירים ממני בדרגה ומבוגרים בגיל, אני הייתי זאטוט, עדיין בשרות חובה, ועול ימים.  המראיין הופתע לראות אותי וחקר אותי על הרקע שלי, סיפרתי לו שאני עוסק בתכנות מגיל 15, דבר שלא היה נפוץ באותם הימים, ועל התפקיד שאני ממלא כרגע.  נראה לי שהוא התרשם, ואז התחלתי לראיין אותו, הוא סיפר לי בקווים כלליים מה הפרויקט עושה, כמה זמן צריך להיות בארה"ב, זמן שיכול להתארך, כי כידוע פרויקטים אינם מסתיימים תמיד בזמן המתוכנן.

 

בסוף יחלוף עוד עשור עד שאגיע לשכון זמנית בארה"ב 

 

 וגם את העובדה שעלי להתחייב לעבוד על הפרויקט לאחר הגעתו לארץ לפחות שנתיים, ולשם כך לשרת באחד מבסיסי חיל האוויר, ולא ביחידת המחשב. 

 לאחר מכן שאל אותי: מתי שמעת על הפרויקט לראשונה?  אמרתי לו:  לפני שעתיים בכלל, ועל הפרטים עכשיו ממך. 

שאל אותי: אני מבין שזו החלטה גדולה, לשנות עכשיו כיוון, לגור בארה"ב כמה שנים, ובכל התקופה ההיא לא תוכל ללמוד באוניברסיטה,  לחזור ולשרת בבסיס של חיל האוויר, ולא ביחידה הנוחה שאתה נמצא בה עכשיו.  אתה בוודאי רוצה לחשוב על כך כמה ימים ולתת לי תשובה?".

עניתי לו:  "חשבתי כבר, אני מעוניין".

ענה לי:  "אתה לא רוצה להתייעץ עם המשפחה? עם חברים?  זו בכל אופן החלטה כבדה שמשפיעה על איך תבלה את השנים הבאות שלך, וגם תגרום לך להאריך את ההתחייבות לשירות קבע".

עניתי לו: "כל זה ברור לי, אני מקבל את ההחלטות שלי לבד, אין לי צורך להתייעץ באיש".

כל חיי קבלתי החלטות בעצמי בלי לשתף איש -
לפעמים החלטות נכונות, לפעמים החלטות מוטעות 


בזה נסתיים הריאיון.  נראה לי שמצאתי חן בעיניו, כי הסתבר לי שהגיש את שמי בתוך רשימה קצרה של שמות מבין המרואיינים שהוא מעוניין בהם.  

כשהרשימה הגיעה למפקד היחידה, נאמר לי שהוא לקה בחלחלה כאשר ראה שבכלל הייתי חצוף מספיק בשביל להציע את עצמי,  והטיל על כך וטו, בטענה שהוא מאשר רק מועמדים שיש להם פחות משנתיים יתרת שירות ביחידה, שאלו היו רוב המועמדים שנבחרו, ולי הייתה יתרת שירות יותר מכפלים מהזמן הזה. 

אפשר להטיל וטו על החלטות גדולות כקטנות 


כך גם קבלתי החלטה פזיזה בזמן אמת, וגם לא היה עלי להגשים אותה. 

  לאסימוב יש ספר ידוע שנקרא "קץ כלזמן"  שבו מדובר על ה – "כלזמן", המצאה שאפשרה מסעות בזמן, ובסופו של הספר ה- "כלזמן" הושמד, כך שהוא מעולם לא קרה, ובמקום מסעות בזמן האנושות התמקדה בהתיישבות בחלל שלא הייתה מתרחשת אילו היו מסעות בזמן.  כך שלאחר שההשתתפות בפרויקט הזה לא קרתה, שמתי פעמי לפרויקט אחר שהיווה עבורי את קפיצת הדרך לכל מה שעשיתי מאז.  מי יודע  איך חיי היו נראים לו מפקד היחידה היה מאשר את ההשתתפות שלי באותו פרויקט.

The End of Eternity (קץ כל זמן)
אחד מספרי החובה המעולים של אסימוב 


 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה