חפש בבלוג זה

יום רביעי, 6 באפריל 2022

החטא ועונשו - או על הצרפתים ועל הרוסים

החטא ועונשו – או על הצרפתים ועל הרוסים

יש האומרים כי החטא בהעתקת עבודות אקדמיות הוא לא בעצם ההעתקה, אלא בכך שזה נעשה בצורה טיפשית שגורמת לסטודנטים להיתפס.  סיפור על העתקה כזאת ועל תוצאותיה הטראגיות למעתיקים.   

 

 
מהו החטא ומהו העונש - והאם העונש הולם לחטא?  קראו בהמשך הסיפור 

הסיפור התרחש בתקופה שבה הייתי חבר סגל בטכניון. לימדתי קורס בסיסי בנושא של מערכות מידע שהיה קורס חובה לאוכלוסייה רחבה.   הסטודנטים היו צריכים כחלק מדרישות הקורס לבנות מערכת מידע די צנועה באמצעות תוכנת MAGIC,  מחולל יישומים תוצרת הארץ, שאפשר לבנות מערכות בקלות, מה שהיום מכונה  LOW CODE

תוכנת MAGIC הייתה פופולארית בארץ בשנות ה- 80 וראשית שנות ה- 90
שבהן התרחש הסיפור 

   אני הייתי המרצה האחראי, היו בדרך כלל עוד מרצה אחד או שניים, בשל כמות הסטודנטים הגדולה, וגם צבא של מתרגלים.   בבוקר יום הבחינה הגיעו אל משרדי שני מתרגלים שהיו זוג נשוי, אך הסטודנטים לא ידעו זאת, כי היא שמרה על שם משפחתה המקורי.   הם בדקו יחד תרגילים של המתורגלים של שניהם, וגילו שתי עבודות שנראה היה בעליל שאחת מהן מועתקת מהשנייה. לפי השמות -  עבודה אחת הוגשה ע"י זוג סטודנטים עולים מרוסיה (להלן: הרוסים) , והעבודה השנייה ע"י זוג סטודנטים עולים מצרפת  (להלן: הצרפתים) אחד מזוג המתרגלים היה המתרגל האחראי שגם נתן ייעוץ לסטודנטים והוא זכר שהרוסים באו להתייעץ אתו והוא עזר להם לבצע מספר תיקונים  שלא הופיעו בעבודה של הצרפתים , לכן החשד היה שהצרפתים הם אלו שהעתיקו גרסה לא סופית מהרוסים.   העבודות הוגשו על תקליטונים (להלן: דיסקטים ) והמתרגלים הגיעו מצוידים בשני הדיסקטים והראו לי מדוע הם זיהו העתקה.

אם אינכם זוכרים או שטרם נולדתם בזמן שבו התרחש הסיפור, כך נראה תקליטון (דיסקט) 

 הבחינה עמדה להתחיל, המתרגלים הכינו פתקים לכל ארבעת הסטודנטים שבהם הם מתבקשים להגיע בשעה 13:00 (לאחר סיום הבחינה) אלי למשרד לבירור, והצמידו את הפתקים לכרטיסי הסטודנט שנאספו מהסטודנטים בזמן הבחינה, והוחזרו להם עם תום הבחינה, ובקשו מהמשגיחים לוודא שיקבלו אותם. 

 

בשעה היעודה הגיע צמד המתרגלים אלי למשרד, ובחוץ חיכו ארבעת הסטודנטים המפוחדים.  בתחילה הכנסנו את הצרפתים ושאלנו אותם אם העתיקו – הם הכחישו בכל תוקף ונראו כנעלבים על כך שבכלל חשדנו בהם. 

אמרנו להם לצאת והכנסנו את הרוסים.  שאלנו אותם אם העתיקו, וכמובן שהם הכחישו.  שאלנו אותם אם נתנו להעתיק או יש סיכוי שהעתיקו מהם.  הם הודו שבגלל שאין להם מחשבים משלהם, עבדו בחוות המחשבים, וכשהלכו לאכול, השאירו את העבודה על המחשב, ולא טרחו למחוק אותה, כדי שיהיה להם יותר קל להמשיך לעבוד.  

זו חוות מחשבים בטכניון - כך בערך נראות כולן 


המתרגל שאל אם יש להם משהו באמצעותו הם יכולים להוכיח שזאת העבודה שלהם, והם אמרו: בקלות. יש בתוך המערכת קובץ לקוחות – הסתכלו על הקובץ ותראו שכל הלקוחות הם שמות רוסיים, שמות של חברים שלנו.

אכן - השמות היו בסגנון הזה 

   
הכנסנו למחשב את הדיסקט של הצרפתים, והסתכלנו על אותו הקובץ – ולמרבה הפלא, גם הלקוחות שלהם היו החברים הרוסיים עם השמות המקוריים שלהם.  שחררנו את הרוסים תחת התראה שלא ישאירו יותר עבודות ללא השגחה בחוות המחשבים.    הצרפתים הוזמנו להיכנס ואז הראינו להם את השמות הרוסיים של הלקוחות שלהם ובקשנו הסבר, כיצד הגיעו דווקא לשמות הללו.   כאן הם הבינו שהמשחק נגמר, אבל אז העלו טיעון מעניין – לא שיקרנו בכך שלא העתקנו.  אנחנו קנינו את העבודה מסטודנט בסמסטר יותר מתקדם, וכנראה  הוא היה זה שהעתיק מהרוסים.  


תופעת קניית העבודות לא נס ליחה עד עצם היום הזה. 
אפשר למצוא ברשת כותבי עבודות המוכרים את מרכולתם לאור היום 

 הם חשבו שהודאה בקנייה היא פחות חמורה מההודאה בהעתקה – אך זו הייתה טעות טקטית חמורה.  רשמתי סיכום של ההודאה שלהם שניתנה בנוכחות שני המתרגלים שחתמו כעדים, ושחררתי אותם.  עם ההודאה הלכתי היישר אל דקן הפקולטה (למעשה בחופשת הקיץ הדקן היה בחו"ל, ולכן הלכתי למ"מ הדקן).  הוא אמר לי מיד שהטכניון גורס שקניית עבודות היא עבירה חמורה יותר מהעתקה, והגיש בשם הפקולטה תלונה לוועדת המשמעת .

 

ועדת המשמעת היא גוף משפטי לכל דבר המוסמכת להטיל עונשים כבדים  

  חלפו מספר שבועות והגיע הזימון לוועדת המשמעת, יום לפני הדיון הגיע למשרדי סניגור מטעם אגודת הסטודנטים שניסה לשכנע אותי לבטל את התלונה ולהסתפק בפסילת התרגיל.  אמרתי לו שגם אם הייתי רוצה,  התלונה הוגשה ע"י הפקולטה ולא על ידי, ומה שיש להם להגיד הם מוזמנים להגיד בדיון.   הדיון התחיל בכך שאני העדתי, אחר כך העידו שני המתרגלים, כל אחד בתורו (כל עד יכול להיות נוכח רק בעת מתן העדות שלו, ולא ביתר הדיון). הבנתי שהם עשו שוב את אותה טעות וחזרו על הטיעון שהם קנו את העבודה.  בית הדין התייחס לנושא כעבירה חמורה,  הרשיע אותם בעונשים הבאים:  אפס במקצוע (כלומר: יצטרכו לחזור עליו פעם נוספת), הרחקה על תנאי לצמיתות מהטכניון על כל עבירה נוספת,  ואבדן הזכאות למעונות (מה שהיה בשבילם גם עונש כלכלי, כי המעונות היו זולים יותר מהדירות מחוץ לקמפוס).

העונש באמת היה חמור יותר ממה שציפיתי והראה 
כמה לדעת השופטים העבירה הייתה חמורה 


  נוסף לכל זאת בסמסטר הבא (שבו לא לימדתי את הקורס) השתנה כלי התוכנה שבו הסטודנטים היו אמורים לבצע את הפרויקט מ MAGIC  ל ACCESS  וזה העצים את העונש עבורם (אם כי אינני יודע כמה היו בקיאים ב MAGIC).    ראיתי גם ממקרים אחרים שוועדת המשמעת של הטכניון מאד מחמירה עם סטודנטים. חשבתי על כך  שלו  היו טורחים לשנות את השמות של הלקוחות לשמות צרפתיים של החברים שלהם, לא הייתה לנו כל הוכחה שהעתיקו, לכן החטא המרכזי שלהם הוא חטא הטיפשות שגרם להם להיתפס בקלות.

כשראיתי את גזר הדין חשבתי על הביטוי האלמותי של שילר 
אסימוב השתמש בפתגם זה כמוטו לאחד מספריו הטובים ביותר : "האלים עצמם" 


  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה