חפש בבלוג זה

יום חמישי, 29 בספטמבר 2022

על תמונה ישנה שמצאתי

על תמונה ישנה שמצאתי

 

בעת עשיית סדר במגירות שבהם היו חומרים ששייכים לאימא שלי,  מצאתי תמונה ישנה שלא ידעתי על קיומה

 

  
התמונה מבית הספר ברוסיה כשאימא שלי הייתה בת 12
היא נמצאת בטור הימני, ואחיה צבי מיד למעלה מימינה 

 

   

 

 

כאשר כתבתי על אימא שלי מיד לאחר פטירתה,  צרפתי תמונה שעליה כתבתי שהיא התמונה הישנה ביותר שלה מגיל 14 עם אימא שלה במחנה המעפילים בעתלית.   

אחרי העלייה לארץ במחנה בעתלית בגיל 14 


אך כאמור מצאתי תמונה שצולמה כנראה שנתיים מוקדם יותר, שנראית כתמונה כיתתית בבית הספר ברוסיה,  המקום שאליו משפחתה ברחה מפולין לאחר שפרצה מלחמת העולם השנייה.    אימא שלי מופיעה בתמונה הישנה בטור הימני ביותר, הואיל והיא הבת היחידה בטור זה, אז ניתן למצוא אותה בקלות.

לצד האחורי של התמונה מצורף דף שעליו  יש כיתוב בשפה הרוסית, אינני קורא רוסית אבל אני מניח שאלו שמות הנוכחים בתמונה.   

הכיתוב המצורף לתמונה - אני מניח שמדובר בשמות הנוכחים בתמונה 


אינני יודע הרבה על בית הספר, מה שזכור לי שסיפרה היא שהיו שלושה יהודים בכיתה, והם היו התלמידים המצטיינים, וגם סבלו מהצקות אנטישמיות.  אחד הסיפורים היה שהיה ילד שהיא עזרה לו בלימודים, ופעם כשהתרגז עליה קרא לה: "יהודייה מלוכלכת",  ומאז סירבה לעזור לו יותר, גם כאשר אימא שלו באה להפציר בה,  והביאה לה אוסף של מאכלי חלב כדי לרצות אותה.


  ממש מעליה בצידה הימני ניתן למצוא את אחיה הצעיר שברוסיה נקרא גנאדי, וכשהגיע לארץ בחר לעצמו את השם צבי.  הוא היה צעיר מאימא שלי ב- 11 חודשים.  לפי מה שסיפרה, פעם באו אליה ילדים להיעזר בה בלימודים, שכן הייתה תלמידה טובה, והוא שמע אותה מלמדת אותם ואחרי שהלכו אמר:  "איזה מטומטמים,  אני הבנתי תוך דקה מה שהסברת, ולהם היית צריכה להסביר שוב ושוב".   ואז אמרה לו:  "אם אתה כל כך חכם, אז תגיד לבית הספר שאתה צריך לקפוץ כיתה ותבוא ללמוד בכיתה שלי".  הוא לקח את העצה ברצינות, והצליח לעבור לכיתה שלה עם ילדים גדולים ממנו בשנה.  לאימא שלי ולצבי היה קשר מאד קרוב, הם היו כמו תאומים.   הוא לא האריך ימים ונפטר בגיל 49.   נדמה לי שמכל הטרגדיות של החיים,  זו הייתה מבחינתה הטרגדיה הגדולה ביותר.    

התמונה היא משנות השישים
צבי היה נוהג להפליג כימאי - תחום התמחותו היה מנועי אוניות
התמונה צולמה כשבקרנו אותו על האונייה שעגנה בנמל חיפה
בתמונה -צבי, אימא שלי, דודתי בלומה ובשורת הילדים
אני יחד עם שני בני הדודים שלי (השלישי טרם נולד) 
 שבגלל הקשר הקרוב התראינו הרבה בימי הילדות 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה