חפש בבלוג זה

יום שני, 19 בספטמבר 2022

על דו"ח ציפורים



על דו"ח ציפורים

 

מעשה שהיה בזמן שהייתי בחיל האוויר ושהכניס את המושג "דו"ח ציפורים" ברבים,  ומה ניתן ללמוד מכך על מחקרים במדעי החברה.


  
תאונות של מטוסים שבהן מעורבות ציפורים הן אכן נושא ראוי למחקר 

 

בעת שירותי ביחידת המחשב של חיל האוויר, הופיעה לפתע  אצלנו גברת ששרתה במבק"א, מנהל הבטיחות וביקורת איכות בחיל האוויר,  גוף אשר אחראי על הוראות בטיחות ומתחקר תאונות וכמעט תאונות במטוסים.  

וזהו סמלה של מבק"א 


 

 

היא הפציצה אותנו בבקשות לייצר לה קבצים בחתכים שונים שעליהם הריצה דוחו"ת סטטיסטיים,  ולאחר מכן שלחה לנו את פרי עבודתה,  חוברת עבה בכריכה כחולה.  החוברת כללה המון נתונים, גרפים, טבלאות, וכל פלאי הסטטיסטיקה בנושא של: תאונות עם ציפורים.  המחקר המלומד הגיע לשתי מסקנות, שתיהן הוכחו כמובהקות על ידי מדע הסטטיסטיקה. 

 

 

מסקנה ראשונה:  יש יותר תאונות עם ציפורים בעונות נדידה.

מסקנה שנייה:  יש יותר תאונות עם ציפורים בטייסות אשר ממריאות מרמת דויד מאשר מכל בסיס אחר.

 
עם הסתיו חזרו הציפורים - מעבר למדבר, מעבר להרים (יורם טהר-לב)

 

הדו"ח  עורר גיחוכים רבים בקרב כל מי שקרא אותו,  והמונח "דו"ח ציפורים"  הפך למשל ולשנינה, ולסמל למי שאומר דבר מובן מאליו.    המסקנות הם כנראה נכונות.  בעונות נדידה יש בשמי הארץ הרבה יותר ציפורים, לכן ההסתברות לתאונות עולה בתקופות הללו.  הבסיס ברמת דויד קרוב יותר לאזורים עתירי ציפורים מאשר בסיסים הנמצאים בחלקה הדרומי של הארץ.   אך הם מזכירים את הבדיחה הידועה על שלושת האנשים שנסעו בכדור פורח.  כאשר המסקנה היא:  הושקעה אנרגיה רבה בעשיית מחקר שתוצאותיו אינטואיטיביות לחלוטין, אם היו תוצאות מעניינות : כגון שיש יותר תאונות עם ציפורים עם סוג מטוס מסוים, או בנסיבות מסוימות, שניתן ללמוד משהו מהם כדי למנוע אותם, ייתכן שהמחקר היה מוצדק,  במקרה זה לא נראה כי נוסף גרם אחד של ידע למערכת. 

 
אחד מספרי השירה שלי זכה לשם "לא מובן מאליו", במקרה 
זה המסקנות נראות לי כעונות להגדרה של מובן מאליו. 

 

נזכרתי בדו"ח הציפורים הישן נושן לאחר שנים.  בכל התקופה בה הייתי ראש חוג במכללה האקדמית עמק יזרעאל הייתי גם חבר בוועדת המחקר המכללתית,  שהעניקה מענקי מחקר צנועים להצעות מחקר מכל החוגים.  מרבית המחקרים היו בתחומי מדעי החברה,  וחלקם הזכירו לי את דו"ח הציפורים.  הם הציעו השערות מחקר שלטעמי היו אינטואיטיביות לגמרי,  ומחקר שבדרך כלל היה מורכב משאלונים וניתוח סטטיסטי של השאלונים כדי לאשש את השערות  המחקר.   אינני מכליל, לא כל הצעות המחקר היו כאלו, אך אחוז לא מבוטל מהן הזכירו לי את "דו"ח הציפורים". הבעתי תמיהה בפני אחד מעמיתי מתחום מדעי החברה לגבי מחקרים שמנסים לאשש  השערות אינטואיטיביות,  ואמרתי כי לדעתי יותר מעניין היה להגיע לתוצאות לא צפויות אשר נותנות תובנות חדשות או דרכי פעולה חדשים. בן שיחי הדף אותי ואמר לי שמחקרים אלו מקובלים במדעי החברה ומתפרסמים בכתבי העת הנוגעים בדבר.

 
מדעי החברה - התחום שבו יש מחקרים כמותנים ואיכותנים, עולם זר ומוזר לי. 

  מודה שקטונתי מלהבין דבר וחצי דבר באופי המחקרים במדעי החברה, בתחום מדעי המחשב הטרמינולוגיה שונה לחלוטין ודרך המחשבה גם כן.  לגבי נוהגי בוועדת המחקר: לא נותר לי אלא להסתמך על דעתם של עמיתי שמבינים בדבר, וברומא לנהוג  כרומאי.

כל הדרכים הן מובילות לרומא, וברומא התנהג כרומאי 

 

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה