חפש בבלוג זה

יום חמישי, 28 בספטמבר 2023

על ספירת נקודות בצעדה

סמל הצעדה

הטירונות הסתיימה ערב יום כיפור תשל"ו,   ולאחר חופשה קצרה התייצבתי בממר"ם.    נותרו מספר שבועות לפתיחת קורס תכנות מ"א,  רוב המשתתפים בקורס עדיין היו בטירונות,  וכך הצטרפתי לשניים מחברי שכבר הגיעו לפני לעבודות רס"ר,  באותו שבוע נוסף עוד אחד, כך שהיינו ארבעה.  בשבוע העוקב, בחול המועד סוכות, לפתע הודיעו לנו שעלינו להתייצב עוד היום בבסיס של מחלקת ההדרכה בצריפין.  התבדחו שחסרים להם אנשים לסייד את העצים בבסיס והם זקוקים לתגבורת.  לאחד מאתנו היה רכב פרטי משל עצמו, וכך נסענו ארבעתנו למה"ד בצריפין.   שם פגש אותנו הסטטיסטקאי של מה"ד,  ממ"ק צעיר שסיפר לנו שאנחנו גויסנו למשימה לאומית: חישוב הנקודות בצעדת ירושלים.   הצעדה שהחלה כצעדת ארבעת הימים, צומצמה לשלושה ימים, ולבסוף לצעדה של יום אחד.  בצעדה הייתה תחרות בין קבוצות הצועדים השונות שהתבססו על שלל תבחינים, ועל שופטים שפגשו אותם בנקודות שונות בדרך ונתנו להם ציונים.   הממ"ק הנ"ל  נתן לנו "פס" ליום וחצי – לנסוע הביתה, ולהביא מחשבון (Calculator), כי צה"ל לא ניפק את הציוד החיוני.  נתבקשנו להתייצב למחרת בערב בבית החייל בירושלים, להתכונן לישון שם בלילה ובבוקר הבא לבוא למפקדת הצעדה ולחשב את הנקודות.   נפגשנו שוב בבית החייל בערב עם הממ"ק  שנתן לנו תדריך:  לכל קבוצת צועדים יש מספר מעריכים,  עלינו להכין טבלה שבה יהיו שמות הקבוצות, לחשב ציון משוקלל לכל מעריך ולרשום בטבלה , ולבסוף לחשב לכל קבוצה: ממוצע של כל הציונים המשוקללים כציון סופי. למחרת הגענו אל מפקדת הצעדה חמושים במחשבונים,  במשך היום זרמו הטפסים מנקודות השיפוט השונות בהדרגה. מפקדת הצעדה הייתה עתירה באנשים,  חלקם היו מפקדי הצעדה שבאו והלכו, וחלקם קצינים בכירים שבאו להתעניין היכן מדורגות הקבוצות שלהם.   הממ"ק הנ"ל היה מבועת מריבוי הברזלים הכבדים,  ולא ממש אמר לנו כיצד לארגן את החישוב.  אחרי התייעצות קצרה בינינו החלטנו לחלק תפקידים:  אחד לוקח את טופס השיפוט וקורא אותו בקול רם,  שניים מחשבים את הציון המשוקלל על המחשבון,  אם הגיעו לאותה תוצאה, אומרים אותה לרביעי שמעתיק אל הטבלה, אם לא  - חוזרים על התהליך.   עבדנו בדייקנות וכמעט לא היה צורך בחזרות. כאשר הגיעו כל המעריכים של קבוצה מסוימת – חישבנו באותה שיטה את הציון הסופי.  עשינו זאת כשלצדנו כל הזמן באים והולכים קצינים בכירים שבאו להציץ בטבלה המתמלאת.     מצאתי באתר של הספרייה הלאומית כתבה בעתון דבר  שממנה למדתי שהזוכים בקטגוריה של חיילים היו חיילי גולני, בקטגוריה של חיילות היו חיילות פיקוד צפון,  בקטגוריה של קבוצות מעורבות היו חיילי המודיעין.  היו גם קבוצות אזרחיות, משמר אזרחי וגדנ"ע, שגם הם דורגו, וגם את נקודותיהם חישבנו.   המאמץ זיכה אותנו בסוף שבוע ארוך (חמישי, שישי, שבת)  וביום ראשון חזרנו לשגרת עבודות הרס"ר

בשלהי הדברים:   בשבוע שלאחר מכן החלו לזרום יתר חברינו לקורס.   באחד הימים הגיעה קבוצה גדולה של מסיימי טירונות, ואנחנו הוותיקים הסברנו להם כי כל פעם שהם רואים את הרס"ר עליהם להצדיע.  יענקל'ה קרפ קלט שלפתע כל החדשים מצדיעים לו, ראה אותי עומד בצד ונראה משועשע ומיד חשד כי ידי במעל (מה שהיה נכון) והרעים עלי בקולו: "מה אתה משגע אותם מה, אני לא רוצה שיצדיעו לי, אני לא רוצה!".  הואיל והיינו ותיקים נתבקשנו להדריך אותם בכל העבודות. עלי הוטל ללמד אותם את אחת מעבודות הגינה:  לקלטר.   הדגמתי ואחר כך הבטתי בחניך המבצע את המלאכה כאשר אני מעיר:  "טוראי X,  אינך מקלטר כדבעי!".