חפש בבלוג זה

יום רביעי, 18 בדצמבר 2024

בית הספר הריאלי - הדור הבא

 

בית הספר הריאלי – הדור הבא

 
ישריאלי - הפרסומת העדכנית להרשמה לבית הספר הריאלי 

כתלמיד הייתי בבית הספר הריאלי 8 שנים.  הדור הבא שאצלי התבטא ב- 4 צאצאים,  כולם בוגרי הריאלי,  הביא אותי ללוות את הריאלי בתפקיד הורה, במשך 17 שנה ברציפות,  יותר מכפול מן הזמן שהייתי תלמיד.    אספר את ראשית הדרך כהורה, וכמה תובנות והשוואות בין התקופות.

עברנו לגור ברמת בגין כאשר בתי הבכורה ענת עלתה לכיתה ה',  המחנכת שלה בכיתה ו', אסתי גרינבוך, שהפכה שנים אחדות לאחר מכן להיות מנהלת בית הספר, עודדה את ענת להמשיך בריאלי ולא "להתבזבז בבתי הספר העירוניים".   הלכתי איתה ליום פתוח בריאלי אחוזה שקרוב יותר למקום מגורינו, ואז שמעה מאחרים שהריאלי מרכז הפך להיות פופולרי,  ובקשה שנלך גם לריאלי מרכז.  כדי להגיע לריאלי מרכז יש צורך לרדת הרבה מדרגות לתוך ואדי לוטם,  כשהיינו ילדים זה נראה פחות מדרגות.  על המדרגות קידם את פנינו המנהל, צביקה רייטר, שאותו הכרתי מילדות, הוא למד קצת אחרינו גם בריאלי מרכז, ואמר "שלום אני צביקה",  אמרתי לו שאני לא יכול לתאר את מנהל החטיבה באחוזה שבה למדתי, מר קנולר, לעמוד ולהגיד "שלום אני גבי".

צביקה רייטר - התמונה ממכללת גורדון = בה הוא כעת ראש החוג לניהול וארגון מערכות חינוך 

 צביקה ענה לי שהריאלי השתנה בהרבה דברים מזמננו, אחד מהם הוא שהמורים נקראים בשמם הפרטי ולא מר או גברת.    על צביקה שמעתי מאחד מעמיתיי לעבודה שהיה חבר הועד המנהל בתור יו"ר ועד ההורים של הריאלי.  הריאלי מרכז הגיע לשפל במספר התלמידים, הואיל והאוכלוסייה באזור מרכז הכרמל הזדקנה,  שני המנהלים של היסוד והתיכון, יהודית הרשקוביץ ומאיר לסטר, שני מורים שלימדו אותנו, עמדו לפרוש,  והם הוציאו מכרז לתפקיד של מנהל שיביא קונספט חדש.  צביקה, שהיה חבר סגל בטכניון (הוא ד"ר לביולוגיה),  ניגש למכרז עם קונספט  של בית ספר למדע טבע וסביבה, תוך הסתמכות על סביבת בית הספר – ואדי לוטם וגן החיות,   וכן רעיון של בית ספר ניסויי שיקבל מימון ממשרד החינוך לכל מיני ניסויים חינוכיים.  אותו עמית לעבודה שהיה בפגישה בה צביקה הציג את רעיונותיו, אמר שהוא נואם כריזמטי שהקסים את הועד המנהל, ולדעתו חלק מהרעיונות שלו הם לא ישימים.  בכל מקרה הוא זכה בתפקיד, והפך להיות מנהל כל המתחם – מכיתות א' ועד ט' – שינה את שם הסניף ל – "מטו"ס" – מדע טבע וסביבה,  והפך מיידית את הסניף לסניף המבוקש ביותר בריאלי, שנמשכו אליו ילדים מכל חיפה, ואף מחוצה לה.   הוא הקסים את הילדים, ענת גם הוקסמה ממנו, והחליטה שהיא מעדיפה ללכת לשם ולא לריאלי אחוזה.  צביקה אכן זכה במעמד של "בית ספר ניסויי", ועשה כל מיני ניסויים, למשל ללמוד תנ"ך ואמנות כמקצוע אחד עם שני מורים, או כל מיני ניסויים אחרים.  הוא גם בנה אוסף של לימודי בחירה מעניינים – כמו קורס צלילה, קורס הטסת מטוסים קלים, שני קורסים שענת לקחה, ועוד מיני לימודים שונים ומשונים.  נראה לי שהקורסים הללו לא שרדו זמן רב.

 
קורס צלילה - הקורסים האקזוטיים לא האריכו ימים 

 כעבור שנתיים הצטרפה לריאלי גם בתי השנייה, עדי.  אצלה הסיפור היה שונה.  היא למדה בכיתות ד' וה' בכיתת המחוננים בבית הספר "דוד ילין", בעוד הרעיון של כיתת מחוננים נשמע מאד אטרקטיבי, הביצוע לא היה כזה, בית הספר המארח לא היה מתאים לכך, והיו חיכוכים בין המורה למנהלת על גבם של הילדים,  שגרם לשנה כאוטית.  היו שסחבו עוד שנה, ועברו עם הכיתה לליאו בק.  אני החלטתי לנסות להוציא את עדי ולהעביר אותה לריאלי.   בכיתה ו' אין קבלת תלמידים מסודרת,  אלא הקבלה היא על בסיס של מקום פנוי "אחד יוצא, אחד נכנס", וכך היא נכנסה לרשימת המתנה.  מספר ימים אחרי שנכנסה לרשימת המתנה, מתקשרת אלי המזכירה מסניף מטו"ס ואומרת שהתפנה מקום, כי אחד התלמידים הודיע שהוא לא ממשיך, וכדי לדון בקבלה של עדי, עלי להביא אותה מחר לריאיון אצל סגנית המנהל.   היא לא הייתה ראשונה שנרשמה לרשימת ההמתנה,  אבל הריאלי הוא בית ספר שבטי שנותן עדיפות לבנות ובנים של בוגרים, ולאחים ואחיות של תלמידים, כך שהיו לה כבר 2 נקודות עדיפות, וכך הועדפה על ילדים אחרים שלא היו חלק ממה שהם קוראים "משפחת הריאלי".

תור עדיפויות - מושג במדעי המחשב.  בניגוד לתור רגיל שהראשון שנכנס הוא הראשון שיקבל שרות, 
כאן  הסדר נקבע על פי עדיפויות- ובריאלי על פי הזיקה המשפחתית לריאלי 


 

 עדי עברה את הריאיון והתקבלה,  בשנה הכאוטית בדוד ילין היא קצת פרקה עול במובן של שיעורי בית, אך בריאלי בכיתה ו' המחנכת שלה הייתה מיה יובל (דיוויס) שלמדה איתי בכיתות ה'-ח' בריאלי, ואחר כך בכיתות מקבילות.  מיה קלטה אותה מהר והבהירה לי שכאן זה משחק אחר, ועליה לעמוד בכללי המשחק.  לריאלי יש תוכנית מחוננים משלו, כדי למנוע מילדים שהתמיינו לתוכנית המחוננים לעזוב, שמבוססת על יום בשבוע העשרות בריאלי הדר.  עדי הצטרפה לתוכנית הזו, ונהנתה ממנה מאד.  באופן טבעי הדור הצעיר יותר במשפחה פסע בעקבות שתי הגדולות, וכך כולם זכו להיות בוגרי הריאלי במחזורים פ"ו, פ"ח, צ"ד וצ"ו בהתאמה. 

כמה השוואות בין הדורות בריאלי:

מעבר לכך שהמורים נקראים בשמות הפרטיים, גם הכיתות עברו לטרמינולוגיה של בתי הספר האחרים,  וכך הכיתה שאני למדתי ו"ג תיכון, הפכה להיות י"ב 3.   כך שהסימול הוא חסר ייחוד ונבלע בהמון. 

עדיין יש תלבושת אחידה – אך בעוד שאצלנו לא היה גיוון בצבעים – כיום ניתן ללבוש חולצות בכל צבעי הקשת עם סמל הריאלי עליהם.

בשלב מסוים יום ההורים הפך ליום המשוב ההדדי, בו נמצאים גם התלמידים יחד עם ההורים מול המורה.  

באחת השנים הייתה שביתה די ממושכת של ארגון המורים התיכוניים,  גם כשאנחנו היינו בכיתה ט' הייתה שביתה כזו. ההבדל הוא שבזמננו ההורים ראו בשביתה כדבר לגיטימי ונשאו אותה בהכנעה, בעוד שבדור הבא, ההורים, שחלקם הגדול עובדים במקומות נטולי ועד עובדים ותודעה מעמדית,  לא ראו בכך דבר לגיטימי, ואמרו לבית הספר שהואיל והוא גובה שכר לימוד הוא חייב לספק את השירות שעליו התחייב.  בבית הספר הייתה מסה קריטית של מורים עם חוזים אישיים, ועוד מעט מורים שלמרות שלימדו בתיכון היו חברי הסתדרות המורים,  הם לא שברו את השביתה בכך שלא לימדו מקצועות שהשובתים מלמדים, אבל נתנו שיעורים כפולים ומכופלים במקצועות שלהם, והחזיקו את התלמידים מספר שעות ביום.  עם סיום השביתה הייתה אספת הורים עם מנהל סניף מטו"ס,  שאול עקביה, שהחליף את צביקה,  וההורים אמרו לו שהלקח הוא שצריך להעסיק את כל המורים בחוזים אישיים, ענה להם שזה לפחות יכפיל את שכר הלימוד. 

מסדר יום הזיכרון בבית בירם,  מסורת שנשמרה.  בזמננו שפירא היה קורא לבדו את כל השמות,  עכשיו הם נקראים על ידי מספר תלמידים.   מובן שכמות השמות גדלה.  אני מקפיד ללכת לטקס גם לאחר שסיימתי את תפקידי כהורה.  

היו מספר מורים מזמננו שעדיין לימדו,  אך מרבית המורים היו מדורות צעירים יותר.  

הפנימייה הצבאית מתחילה מכיתה י' ולא מכיתה ט' כמו בזמננו,  ויש בה גם בנות.

המגמות חלפו מן העולם, וכעת יש צירופי מקצועות שהופך את מערכת השעות לבלתי אפשרית לתכנון,  אמרה לנו אחת המחנכות, שבכיתה יש מעל 40 צירופים של מקצועות.  נכנסו גם מקצועות חדשים שלא היו בזמננו כמו: מדעי המחשב (שהפך להיות המקצוע הפופולרי ביותר),  אבל גם: תיאטרון, תקשורת וקולנוע (בתי הדס בחרה במקצוע זה),  הנדסת מערכות, ביולוגיה רפואית, תקשורת ודיפלומטיה ועוד, בצד המקצועות הוותיקים: פיזיקה, ביולוגיה, כימיה, ערבית,  ספרות ועוד.  כאשר כל תלמיד בוחר 2 מקצועות ראשיים שיכולים להיות 5 יחידות או יותר (למשל מדעי המחשב ניתן לבחור 10 נקודות, אנגלית ניתן לבחור 7 נקודות ועוד).

ומה לגבי הדור השלישי?  כרגע כל חמשת הנכדים גרים בהרצליה,  אם  כל הדור השני יתמיד לגור באזור המרכז, נראה שלא יהיה דור שלישי בריאלי.    

 
תמונה לא עדכנית של חמשת הנכדים - נכון לעכשיו איש מהם לא לומד בריאלי 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה